FOCUSED STİMULATİON – ODANLANMIŞ UYARIM
Odaklanmış Uyarım, anlama ve olası dil üretimini kolaylaştırmak için konuşmada bir kelimeyi veya cümleyi defalarca tekrarlamak hedefleri üzerine kurulu olan bir konuşma terapisi yaklaşımıdır.
Odaklanmış Uyarım, çocuğun alıcı ve ifade edici dil üretimini kolaylaştırmak için konuşmada bir kelimeyi veya cümleyi defalarca tekrarlayarak çocuğa konuşma girdisi sağlanan bir konuşma terapisi yaklaşımıdır.
Birincil bakıcı veya terapist bir hedef kelime seçer ve kelimeyi normal konuşmaya dahil etmeye çalışır. Kelimenin anlaşılmasını, kelimenin yapımından daha fazla teşvik etmelidir. Kısacası hedef kelime iyi bir bağlam kurularak en az on kez tekrar edilmelidir. Ancak on tekrar mutlaka bir bağlamda çocuğa sunulmalıdır. Arka arka hedef kelimenin on tekrarı uygun değildir. Odaklanmış Uyarım yönteminde çocuk seçilmiş olan hedef kelimeye sürekli maruz kalacaktır. Bu şekilde hem farklı bağlamlarda kelimeyi duymak hem de belirli aralıklarla kelimeye maruz kalmak çocuğun kelimeyi ifade etmesine hizmet edecektir.
Evde Çocuk Konuşma Terapisi Stratejileri
Odaklı uyarımı uygun şekilde kullanmak için en iyi fırsat, çocuğun öncülük ettiği zamandır. Çocuk oyunu başlatıyorsa, bu etkinlik sırasında bir hedef kelime seçebilirsiniz. Örneğin, çocuk arabalarla oynuyorsa, hedef kelimeler şunları içerebilir: sürüş, hızlı, yavaş, dur ve git. Çocuk kelimeyi oyunda defalarca duyarsa, hedef kelimeyi taklit etme ihtimali artar. Çocuk Bay Patates kafa ile oynuyorsa, uygun hedef kelimeler “açık” ve “kapalı” olacaktır. Mesela “Burun üzerine koydum. Kulakları çıkarttım. ”Her bir özellik için koşulları tekrar tekrar açmaya devam etmek bu oyun için uygun olacaktır.
Kitaplar ve müzik, odaklanmış uyarıma dahil edilebilecek diğer büyük kaynaklardır. Oyun süresi boyunca, kitap ve müzik belirli hedef kelimeler için stratejik olarak seçilebilir. Çoğu çocuk kitabında, belirli kelimelerin veya ifadelerin birden fazla tekrarı olan basit metinleri vardır. Odaklanmış uyarım için kullanılacak bazı kitaplar:
Brown Bearby Eric Carle. Bu kitap her sayfada “Ne görüyorsun” ve “____ görüyorum ____” diye tekrar ediyor. Kitabı okuduktan sonra, bir oyun sırasında cümleleri kullanmaya devam etmeniz gerekiyor!
– Bunu söyleyebilirim ve bunu Susan Hendler Lederer ile yapabilirim. Bu kitap, çocuklara temel kelime öğretmek için harika. Kitabı okurken oyuncakları ve işaret dilini ekleyin. Susan, “inek” kelimesi gibi hikayedeki isimler için işaret dilini içerir. Hikayeyi okurken çocuğunuzu “moo” ve “inek” kelimelerine çekmek için bir oyuncak inek kullanabilirsiniz.
– Margaret Wise Brown ve Clement Hurd’ın İyi Geceler Ayı. “Goodnight” hedef sözcüğü için harika bir kitap. Yatmadan önce okumak, çocuk odasındaki her şeye iyi geceler diyerek taklit edebilir.
– Benim annem misin? P.D. Eastman. Bir çocuk doğru iyelik zamirini kullanmakta zorlanıyorsa, bu kitap hedef kelimeleri üzerinde çalışmak için mükemmeldir: benim, o, o.
Bu kitaplar sizlerle paylaşmak istediğim başlıca örneklerdir. Bu kitaplar gibi daha fazlası da sürece eklenip terapinize olumlu katkı sağlayacaktır.
İlk başta aynı kelimeyi bir konuşmada birçok kez kullanmaya devam etmek zor görünebilir, ancak pratikten sonra alışkanlık olmaya başlayacaktır. Bir çocuk sözcüğü farklı bağlamlarda ne kadar çok duyarsa, anlamı o kadar çabuk anlamaya başlar ve sözcüğü kendi sözcük dağarcığına dahil eder.