Okullarda yenilikler yapan insanların, matematik, teknoloji ve mühendislik takıntıları dışında, öğretmenleri, sanat konusunda eğitmemizin ne kadar gerekli olduğu hakkında konuşurken bulamazsınız. Fakat aşağıda sanatın, akademik ve hayat başarıları için önemli görünen becerileri “ne şekilde geliştirdiğini” gözlemleyebileceğiniz bir liste bulacaksınız.
Yaratıcılık
Bir etki altında kalmadan karar verebilmek, olaylara farklı perspektiflerden yaklaşabilmek ve “kalıpların dışında düşünmek”, çocuğunuzu diğerlerinden ayıran özellikler olacaktır. Sanat programında çocuğunuzdan bir monoloğu 6 farklı şekilde anlatması, bir anısını yansıtan bir resim çizmesi ya da bir müziğin devamı niteliğinde bir ritim oluşturması istenecektir. Çocuğunuzun yaratıcı düşünme üzerine pratik yapması, şimdi ve ilerde doğal bir şekilde yaratıcı özelliğini yansıtmasına yardım edecektir.
Özgüven
Tiyatroda geliştirilen beceriler, sizi sadece ikna edici bir şekilde mesajı iletme üzerine eğitmez, aynı zamanda sahneyi yönetmek için sahip olmanız gereken özgüveni inşa eder. Tiyatro eğitimi çocukları rahat oldukları alandan çıkarır ve provalarda hata yapıp bunlardan bir şeyler öğrenme pratiği yapmalarını sağlar. Bu süreç çocuklara büyük bir izleyici kitlesi önünde hareket etmek için gerekli kendine güveni verir.
Problem Çözme
Artistik tasarılar problem çözme yoluyla doğarlar. Bu kili heykele nasıl dönüştürürüm? Belirli bir duyguyu dans yoluyla nasıl sergilerim? Karakterim bu durum karşısında nasıl hareket ederdi? Henüz hiç fark etmeden, sanat etkinliklerine katılan çocuklar sürekli olarak bir problem çözme durumunda kalacaklardır. Tüm bu pratikler çocuğun mantık yürütme ve anlama becerilerini geliştirir. Bu kariyer için önemli olan problem çözme yeteneğini arttırır.
Azim
Çocuğun kemanı eline aldığı anda direkt Bach parçalarını çalması ne kadar beklenen bir durum değilse, pratik yapıp teknikleri öğrendiğinde ve vazgeçmediğinde o Bach konçertosunu duymak o kadar olasıdır. Gün geçtikçe rekabetin arttığı, insanların devamlı bir şekilde yeni yetenekler geliştirmesi beklenen bir dünyada, başarı elde etmek için azim ve sabır esastır.
Odaklanma
Odaklanabilme yeteneği, koro çalışmalarıyla gelişen temel bir yetenektir. Dahil olma ve dinleme arasındaki dengeyi kurma yüksek düzeyde konsantrasyon ve odak içerir. Her üyenin sadece kendi rolünü değil aynı zamanda kendi rollerinin yaratılan büyük resmin tamamına nasıl etki ettiğini düşünmelerini gerektirir. Yapılan çalışmalarda sanat etkinliklerine katılmanın çocukların konsantre ve odak yeteneklerini geliştirdiği gösterilmiştir.
Sözel Olmayan İletişim
Tiyatro ve dans eğitimindeki deneyimlerle çocuklar, vücut dilinin mekaniğini çözümlemeyi öğrenir. Farklı şekilde hareket etmeyi ve bu hareketlerin nasıl farklı duygular aracılığıyla iletişimi sağladığını öğrenirler. Sonuç olarak karakterlerini seyirciye etkileyici bir şekilde sergilediklerine emin olmak için performans becerilerini geliştirirler.
Yapıcı Geri Dönüş Alma
Bir performans ya da görsel bir sanat eseri hakkında yapıcı bir geri dönüş almak bütün sanat etkinliklerinin doğal bir parçasıdır. Çocuklar, geri bildirimin öğrenmenin bir parçası olduğunu ve alınılması veya kişisel algılanması gerekmeyen bir şey olmadığını öğrenirler. Amaç becerinin geliştirilmesidir ve değerlendirme sürecin her aşamasında gerçekleştirilir. Eleştirinin değerli bir deneyim olması ve ortaya çıkan nihai eserin başarısına katkıda bulunmasını sağlayabilmek için her sanat disiplini parametreler üretmiştir.
İş Birliği
Çoğu sanat disiplini doğayla iş birliği içindedir. Sanat aracılığıyla çocuklar birlikte çalışmayı, paylaşma sorumluluğunu ve ortak amaç için diğerleriyle uzlaşmayı öğrenirler. Çocuk, bir müzik korosunda, tiyatroda veya bir dans gösterisinde yer almak zorunda kaldığında, katılımlarının grubun başarısı için gerekli olduğunu anlamaya başlarlar. Sonuç olarak çocuklar özgüven kazanmaya başlar ve en küçük rolde bile katılımlarının değeri olduğunu öğrenirler.
Kendini Adama
Çocuklar aşağıdakileri tamamlanan bir ürün veya performans olarak sonuçlanan sanatsal bir çaba üzerinden deneyimlediklerinde, kendini adamışlığı başarı duygusuyla ilişkilendirmeyi öğrenirler. Prova ve performanslara zamanında gitme, diğerlerinin katkılarına saygı duyma ve ortaya çıkacak son ürün için çaba sarf etme gibi pratikler yaparak gelecek için sağlıklı iş alışkanlıkları geliştirirler. Sanatı sergilerken kendini adamanın ödülü ve bütün sarf edilen eforu harcamaya değer hissettiren, seyircinin alkışlarının sıcak hissidir.
Sorumluluk
Çocuklar ortaklaşa bir şeyler yarattıkları aktiviteler yaptıklarında, hareketlerinin diğer insanları etkilediği fikrine alışırlar. Zamanında hazırlanmadıklarında bunun diğer insanları etkilediğini anlarlar. Aynı zamanda bir hata yaptığında bunu itiraf edip sorumluluğunu almanın önemini öğrenirler. Çünkü hata yapmak, sanatı öğrenmenin doğal bir parçasıdır ve çocuk hata yapılabildiğini görür. Hatayı kabul eder, ondan bir şeyler öğrenir ve devam eder.
Çeviren: Ayşegül Kılıç /ilkevin.com.tr
Kaynak: Washington Post