İLKEVİN Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi

  • Kurumsal
    • Tarihçemiz
    • Marka ve Temel Değerler
    • İstatistikler
    • Yönetim ve İdari Kadro
    • İnsan Kaynakları
  • Eğitim Kadrosu
    • Fizyoterapi Birimi
    • Özel Eğitim Birimi
    • Okul Öncesi ve Çocuk Gelişimi Birimi
    • Sınıf Öğretmenleri Birimi
    • Görme Engelliler Birimi
    • İşitme Engelliler ve Dil Konuşma Birimi
    • Psikolog / PDR Birimi
    • Zihinsel Engelliler Birimi
  • Eğitim Programları
    • Destek Eğitim Programları
      • Zihinsel Engelli Bireyler
      • Bedensel Engelli Bireyler
      • Yaygın Gelişimsel Bozukluklar
      • Özel Öğrenme Güçlüğü
      • Dil ve Konuşma Güçlüğü
      • İşitme Engelli Bireyler
      • Görme Engelli Bireyler
    • Tamamlayıcı Eğitim Programları
      • Ergoterapi
      • Müzik ile Eğitim
      • Uzay Terapisi
      • Aile Eğitimi ve Danışmanlığı
      • Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
      • Hareket Eğitimi
      • Duyu Bütünleme
      • Hidroterapi
    • Yoğun Eğitim Programları
  • Eğitim Teknikleri
    • Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Teknikleri
      • Klasik Masaj
      • Yürüme Analizi
      • Rijit ve Kinezyolojik Bantlama
      • Fizyoterapide Klinik Pilates
      • Kupa Terapisi
      • Refleksoloji
    • Bireysel Eğitim Teknikleri
      • ABA (UDA) Yöntem ve Teknikleri
      • PCDI Erken Eğitim Modeli
      • OÇİDEP
      • ETEÇOM
      • Montessori
      • Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı
      • Portage Erken Eğitim Programı
      • Orff Eğitimi
      • Yaratıcı Drama
      • Ses Temelli Okuma-Yazma Eğitimi
      • Cinsel Gelişim ve Cinsellik Eğitimi
      • Braille Alfabesi
      • İşaret Dili
  • Makaleler
  • Etkinlikler
  • İletişim
0
Salı, 27 Kasım 2018 / ODA Makaleler

Dikkatinizin Kontrolünü Elinize Alın!

İnsan beyninin potansiyel bilişsel stratejiyi yönlendirmede inanılmaz bir kapasitesi vardır: Seçici dikkat. Bir şeye bilinçli bir şekilde dikkat verdiğimizde ya da odaklandığımızda, prefrontal (alın) korteksini devreye sokarız. Bilinçli bir şekilde odaklanma yetisi sayesinde, iki çeşit dikkat dağıtıcı şeyi daha rahat göz ardı edebiliriz:



  1. Duyu organlarıyla edinilen algılar
  2. Duygusal cevaplarımız

Daniel Goleman’ın Odak kitabına göre, duyu yoluyla dikkatimizi dağıtan şeyler muhtemelen ikisi arasında en kolayı: Mükemmeliyetin gizli etmeni. Eğitimciler olarak, hislerin, seslerin ve dokunma noktalarının öğrencilerin odaklanmalarını bozabileceğini biliyoruz. Ancak duyusal dikkat dağıtıcılar apaçık ortada görünürken, duygular bunlardan daha dikkat dağıtıcı olabilirler ve odaklanmayla öğrenmenin önüne geçebilirler.

Hangi Sinirsel Yapıyı Harekete Geçiriyoruz?

Öğrencilere duygusal altüst oluşlarda bile derslere odaklanmalarını sağlamalarını öğretmek için, onları bu zamanlarda dahi derse bağlı kalmanın yolunu gösterebiliriz. Diğer yetiler gibi, bu bilişsel strateji de bilinçli bir şekilde teşhis ve kasıtlı pratik gerektiriyor.

Beyinle ilgili bir araştırma, dikkatin tek değil birçok sinirsel yapıyı harekete geçirdiğini gösteriyor. Burada beyne gelen uyaranla ilgili alarm veren bir ağ ve ardından beyni bu uyaranın kaynağına yönlendiren başka bir mekanizma. Üçüncü bir sinirsel ağ da hangi uyaranın bizim dikkatimizi çekmeye çalıştığını belirliyor. Son olarak, üçüncü aşama beyinde bir kontrol kulesi olarak çalışarak beynin üst seviye bilişsel süreçlerini belirli görevlere ve bilgilere odaklanmasını sağlıyor.

Bu araştırmadan yola çıkarak, bilim insanları başka bir düşünme yoluna ve dikkat eksikliği/hiperaktivite bozukluğuna (DEHB) dikkat çekiyorlar. Bu “eksiklik” tanımı, öğrencilerin asıl problemlerinin sınıftaki dikkatlerini paylaştırmaları olduğu düşünüldüğünde DEHB’li öğrenciler, bu teşhis ile tam olarak tanımlanamıyor.

Bilişsel Stratejiler

Dikkatlle ilgili yaşanan sorunlarda, problemin nerede olduğuna bakmak, son yapılan nörolojik çalışmalarla birlikte yapıldığında öğrencilerin kendi kendilerini eğitebilmeleri ve dikkatlerini toparlayabilmeleri için onlara pek çok bilişsel araç sağlayabilir. Bu yönlendirmeye odaklanmak, öğrencilerin bilinçli olarak kendi dikkatlerini yönlendirebilmelerine ve devam ettirebilmelerine doğru pratikle birlikte katkıda bulunabilir.

  1. Dikkat meselesi üzerine eğilin

Öğrencilere kitap okurken kaybolmak, piyano çalarken dikkatlerinin dağılması gibi örnekleri paylaşarak onların ilgilerini dikkatin ne olduğuna ve kaynağına doğru çekebilirsiniz. Aynı şekilde, bir ders gününde, öğrenme sürecinin kendisine dikkat çekerek öğrenmeleri gereken bir şeyden başka bir şeye adım adım ilerleyebilirsiniz. Prefrontal korteks odaklanmayı sağlayan yapıdır ve öğrenciler beyinlerini daha iyi odaklanmaları için eğitebilir. Aşağıda paylaşılanlar gibi, dikkati düzenleyen yollar üzerine beyin fırtınası yapmak, öğrenmeyi geliştirebilir:

  • Sınıfın dışından gelen bir sesten dikkat dağılması yerine derse odaklanmak
  • Bir konudan diğerine, dersten derse geçerken geçmek
  • Sınıfa odaklanmak için bir arkadaşla öğlen yemeği ile ilgili anlaşmazlığı kenara bırakmak
  • TV’yi ya da bir bilgisayar oyununu açmadan önce yapılması gereken ödevi bitirmek
  • Öğrenilenleri hatırlamak için testte başarılı olma kaygılarını bir kenara bırakmak
  • Şu an en önemli şeyin ne olduğunu tanımlamak ve sadece o en önemli şeye dikkat vermek
  1. Dikkat toplamanın öğrenilebilen ve geliştirilebilen bir yeti olduğunu belirtin

Diğer yetiler gibi, dikkat de pratik ve çalışma yoluyla geliştirilebilir. Onlara dikkatlerini eğitmeleri için iyi nedenler verin. Dikkatlerini kontrol edebilen insanlar, şeyleri daha rahat hatırlarlar ve yeni bilgileri daha kolay kavrarlar.

  1. Derslerinizin temposunu öğrencilerinizin dikkatine göre belirleyin

Dikkat süreleri bireyler arasında değişiklik gösterebilirken, yeni bilgilerin ilk 8 dakikalık kısımlarda yoğun şekilde sunulmasının daha verimli olabileceğine dair çalışmalar bulduk. Hatta sekiz yaş altı öğrencilerde bu dakika aralığı daha da azaltılıp verim arttırılabilir. BrainSMART adlı kitabımızda, öğrenme sırasında dikkat toplamak için beş strateji derledik:

  • Öğrenme için öğrencilerde merak uyandıracak zeka soruları hazırlayın
  • Dersleri öğrencilerin yaşantılarıyla ilişkilendirmenin yollarını arayın
  • Öğrencileri sürece dahil etmek ve sorgulamaları için onlara sorular sorun.
  • Çeşitliliğin, dikkat toplamanın önemli bir aracı olduğunu unutmayın. Çeşitli öğrenme aktivitelerinin karışımı öğrencilerin derse bağlı kalmasını sağlar.
  • Duyguları harekete geçirin. Duygular, dikkat dağıtıcı şeyler olabildikleri gibi dikkatleri de toplamaya, dersleri daha ilgi çekici hale getirmeye yarayabilir.

Reklamcılar, benzer yolları tüketicilerin dikkatini çekmek için kullanırlar. Yani, televizyonda ya da bindiğiniz otobüste gördüğünüz reklamlardan yola çıkarak yeni yöntemler oluşturabilirsiniz. Unutmayın, öğrenmenin ilk adımı dikkattir.


Çeviren: Barış İplikci /ilkevin.com.tr
Kaynak: Edutopia

ETİKETLER: DEHB, Dikkat, Dikkat Eksikliği, Eğitim

İLGİNİ ÇEKEBİLİR

Çocukların Okuma Yetisine Katkıda Bulunacak İlginç İpuçları
Okuma Yazmaya Hazırlık Çalışmaları
Tom Chatfield: Oyunların Beyni Ödüllendirmesinin 7 Yolu

Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

SON MAKALELER

  • Özel Öğrenme Güçlüğüne Sahip Çocuğu Olan Velilere Öneriler

  • Aşırı koruyucu anne baba tutumu

  • Zihinsel Engelliler Eğitiminde Materyal Kullanımının Önemi

  • Brachial Pleksus Lezyonları

  • Serebral Palside Yürüyüş Tipleri

Arama yapın...

Kurumsal

  • Tarihçemiz
  • Marka ve Temel Değerler
  • Yönetim ve İdari Kadro
  • Eğitim Kadrosu
  • Kariyer

Bilgi

  • Makaleler
  • Haberler ve Duyurular
  • Etkinlikler
  • Yardım
  • İletişim

E-posta Aboneliği

İlk Evin üzerinden tüm gelişmeler hakkında anında bilgi almak için e-posta adresinizi bizimle paylaşın.

© 2018
İLK EVİN Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi
Tüm Hakları Saklıdır

ÜST
WhatsApp chat
BİZİ ARAYIN
YOL TARİFİ