Dil yeteneği ile zihinsel yetenek arasında doğru bir oran vardır. Çocuğun ürettiği sesler ile zeka arasında 2 yaşına kadar bir ilişki olmamakla birlikte 2 yaşından sonra dil gelişimi ile zeka arasında yakın bir ilişki olduğu görüşü hakimdir.
Sağlıklı dil gelişimi için normal işitme algısı önemlidir. İşitme engelli bebeklerin 6-9 aylık vokal oyun döneminde normallerden farklı olduğu ve bebeğin dil gelişiminin bozulduğu bildirilmiştir. Görsel algı, dil gelişimi için belirleyicidir; Şiddetli görme kaybı olan çocukların dil gelişimi normal görenlere göre daha geç başlar.
Şiddetli ve uzun süreli hastalıklar; Dilin kullanımını 1-2 yıl geciktirebilir. Çocuğun başkalarıyla iletişimi ve iletişimi ve hastalık nedeniyle konuşma cesaretinin azalması da konuşmanın gecikmesine neden olabilir. Olgunlaşma ve öğrenmeyle ilgili unsurlar; gelişimini etkiler. Çocuk, dili akıcı bir şekilde kullanmayı öğrenmelidir. Çocuğun dil öğreniminin bir kısmı kendi inisiyatifiyle gerçekleşir. Çocukların dili, örnek modeli taklit ederek gelişir. Dil gelişimindeki değişiklik zamanla gerçekleşir. Dil edinimi temelde aynı sırayı takip etse de, bu gelişimin hızı sosyal çevreden etkilenir. Çevresel uyaranların olmadığı ortamlardaki düşük ortam, çevrenin dil üzerindeki önemini gösterir. Çocuğun okuduğu veya okunan kitap sayısı, ebeveynin çocukla ilişkisinin derecesi ve oynadığı oyunlar dil gelişimini etkiler. Erken dönemlerden başlayarak, yetişkin sözlü iletişim, bir bebeğin dil öğreniminin temelini oluşturur.
Çevre ve özellikle anne tarafından sunulan sözel uyaran zenginliği dil gelişimini olumlu etkiler. Yetişkinlerle uzun süre birlikte olan çocuk düzgün konuşur. Bakımevlerinde çocuklar, aile içinde büyüyen çocuklara oranla daha çok ağlarlar, daha az hecelerler. Konuşmayı daha geç öğrenirler. Bu sonuca göre kişisel ilişkiler, dil gelişimi için önemli bir etkendir. Aile bireyleri özellikle anne ile çocuk arasındaki sağlıklı ilişkiler, dil gelişimini olumlu etkiler. Çocuğun konuşması teşvik edilmesi, cesaretlendirilmesi dil gelişimi için önemlidir.Çocukla konuşmak, oyun oynamak, kitap okumak dil gelişimini destekler.Yetişkinlerle soru cevap alışverişleri, çocuğun dil yapılarını öğrenmesine olanak tanır.