Listedeki uygulaması kolay 5 düzenleme ile sınıflar, disleksi sahibi çocuklar için daha az stresli ve baş etmesi kolay hale getirilebilir.
Çoğumuz için okumak, nefes almak kadar otomatik gerçekleşen bir eylem. Fakat dünya üzerindeki milyonlarca disleksi sahibi çocuk için okuma eylemi, sürekli akademik ve duygusal zorluklar doğuran zor bir eylem. Bu zorlu deneyimin bir benzerini tecrübe etmek için aşağıdaki verilen kodu, verilen ögelerle deşifre etmeye çalışabilirsiniz.
a=/z/ b=/y/ c=/x/ d=/w/ e=/v/ f=/u/ g=/t/ h=/s/ i=/r/ j=/q/ k=/p/ l=/o/ m=/n/ n=/m/ o=/l/ p=/k/ q=/j/ r=/i/ s=/h/ t=/g/ u=/f/ v=/e/ w=/d/ x=/c/ y=/b/ z=/a/
wrhovphr rov lpfnzp aliwfi
(disleksi ile okumak zordur)
Az önce yaptığınız şey, tekrar okumayı öğrenmekti. Sembolleri alıp onları yeni konuşma sesleri ile birleştirdiniz. Bu bağlantıların yapılması otomatikleşinceye kadar, okuma süreci yorucu ve bezdirici olacak. Şimdi, gün boyunca denk geldiğiniz tüm kelimeleri bu şekilde okumaya çalıştığınızı hayal edin. İşte disleksili bir çocuk her gün bu şekilde hissediyor.
Halk tarafından disleksinin farkındalığı her geçen gün istikrarlı bir şekilde artmasına rağmen, birçok eğitimci, disleksinin ne olduğuna ve sınıfta disleksi sahibi çocuklara yaklaşım tarzına yabancı.
Disleksi ile ilgili bilinenler şöyle; disleksi yaygın gözlenen bir durumdur. Öğrencilerin yaklaşık yüzde 5-17 aralığında bir kısmı bu durumdan etkilenir. Beynin hızlı-otomatikleştirilmiş-isimlendirme (RAN) bölümünde, işler bellekte, fonolojik ve/veya işitsel işleme sürecinde bir ya da birden fazla beyine-dayalı dil işleme engelinin sonucu olarak oluşur. Disleksi kalıtsaldır, sıklıkla bununla mücadele etmiş ebeveynlerden veya bir üst kuşaktan aktarılır. Farklı şiddetlerde gözlenir. Bazı öğrencilerde fark edilemeyecek boyutlarda olabilirken, bu durum, bazı öğrencileri derinden etkiler.
Disleksi diğer öğrenme bozukluklarıyla (disgrafi, dikkat eksikliği/hiperaktivite bozukluğu, dispraksi vb.) eş zamanlı olarak gözlenebilir.
Disleksinin, Yale Üniversitesi tarafından desteklenen bulgular ve disleksi sahibi olduğu gözlenen, içlerinde Richard Branson, Steven Spielberg, Steve Jobs ve Albert Einstein gibi başarılı insanların olduğu uzun bir listesinin varlığıyla, zekâ ile bir bağlantısının olmadığı ve disleksik bir zihnin yüksek derecede zeki olabileceği gösterilmiştir.
Disleksik öğrenciler, okumada doğruluğu artırma, akıcı konuşma ve metin kavrama yeteneklerini geliştirmek üzerine eğitim almış eğitmenler tarafından verilen, yapılandırılmış okuryazarlık programlarıyla, durumlarında iyileşmeye gidebilirler.
Eğitimin kalitesine yapılan müdahalenin yanında, disleksi sahibi öğrenciler, onların özgün işleme zorluklarını dikkate alan sınıf içi düzenlemelerden pozitif yönde etkilenir ve kendi içerik algılarını ortaya koyup öğretim programına daha kolay yetişebilirler.
YAPILABİLECEK UYGULAMASI KOLAY İYİLEŞTİRMELER
İşte sınıflarda disleksik öğrencileri desteklemek için uygulaması kolay 5 iyileştirme yöntemi:
1. Sesli kitaplara erişimlerini sağlayın: Disleksik öğrenciler sıklıkla akademik okuma düzeylerinin çok daha üzerinde bir entelektüel beceriye sahiptir. Sınıf okuma saatlerinde sesli kitapları dinlemelerine olanak sağlayarak eleştirel düşünme yeteneklerini, kelime bilgisi becerilerini ve arka plan bilgilerini güçlendirmek mümkün.
2. Öğrencilerin akıl not tutabilen uygulamaları kullanmasına izin verin: Disleksik öğrenciler, not tutmak, tahtadaki yazıyı kopya etmek, söylenen cümleleri yazmak gibi günlük basit işlerde bile zorluk çekebilir. Öğrencilerİ bu ekstra çaba gerektiren işlerden uzaklaştırıp, yardımcı akıllı bilgisayar uygulamalarıyla not tutup fotoğraf çekerek daha sonra bu notlar üzerinden çalışmalarına izin verin.
3. Sınıfta verilen görevleri ve ders içeriğini daha sonra tekrar oynatmak için sesli kayıt almalarına olanak verin: Disleksi, kökeninde dil işleme sorunudur. Yani disleksili öğrenciler bazen kademeli sözlü talimatlarda ve uzun süreli derslere dikkatlerini vermede sorun yaşarlar. Öğrencilere önemli ödev ve derslerin ses kayıtlarını almaları için müsaade edin.
4. Azaltılmış ev ödevlerini tercih edin: Disleksik öğrencilerin bir ödevi tamamlama süreleri, normal bir öğrenciden dört beş kat daha uzun sürebilir. Ödevi onlar için daha kısa tutarak, bunu onların katlanmaları gereken bir egzersiz halinden çıkarıp, odak noktası dersin içerik bilgisini uygulama ve alıştırma yapma olan bir süreç haline getirin.
5. Metinleri sesli okumaları için teşvik edin: İlerleyen sınıflarda, disleksili öğrenciler, sınıf ödevlerini tamamlamak için akademik yeteneklerinin üzerinde metinlere ulaşmaya ihtiyaç duyacaklar. Bu durumda sesli okuma yöntemi hayat kurtarıcı nitelikte olabilir.
Disleksiyle baş etmek bugünün yazı ağırlıklı eğitim sistemi ile zor bir süreç. Bu düzenlemeler, öğrencilerin arkalarındaki desteği hissetmeleri ve kabul edilmişlik duygusuna sahip olmaları için yapılabileceklerden sadece buz dağının görünen kısmı.
Çeviren: Ayşegül Kılıç (ilkevin.com.tr)
Kaynak: edutopia.org