İLKEVİN Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi

  • Kurumsal
    • Tarihçemiz
    • Marka ve Temel Değerler
    • İstatistikler
    • Yönetim ve İdari Kadro
    • İnsan Kaynakları
  • Eğitim Kadrosu
    • Fizyoterapi Birimi
    • Özel Eğitim Birimi
    • Okul Öncesi ve Çocuk Gelişimi Birimi
    • Sınıf Öğretmenleri Birimi
    • Görme Engelliler Birimi
    • İşitme Engelliler ve Dil Konuşma Birimi
    • Psikolog / PDR Birimi
    • Zihinsel Engelliler Birimi
  • Eğitim Programları
    • Destek Eğitim Programları
      • Zihinsel Engelli Bireyler
      • Bedensel Engelli Bireyler
      • Yaygın Gelişimsel Bozukluklar
      • Özel Öğrenme Güçlüğü
      • Dil ve Konuşma Güçlüğü
      • İşitme Engelli Bireyler
      • Görme Engelli Bireyler
    • Tamamlayıcı Eğitim Programları
      • Ergoterapi
      • Müzik ile Eğitim
      • Uzay Terapisi
      • Aile Eğitimi ve Danışmanlığı
      • Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
      • Hareket Eğitimi
      • Duyu Bütünleme
      • Hidroterapi
    • Yoğun Eğitim Programları
  • Eğitim Teknikleri
    • Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Teknikleri
      • Klasik Masaj
      • Yürüme Analizi
      • Rijit ve Kinezyolojik Bantlama
      • Fizyoterapide Klinik Pilates
      • Kupa Terapisi
      • Refleksoloji
    • Bireysel Eğitim Teknikleri
      • ABA (UDA) Yöntem ve Teknikleri
      • PCDI Erken Eğitim Modeli
      • OÇİDEP
      • ETEÇOM
      • Montessori
      • Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı
      • Portage Erken Eğitim Programı
      • Orff Eğitimi
      • Yaratıcı Drama
      • Ses Temelli Okuma-Yazma Eğitimi
      • Cinsel Gelişim ve Cinsellik Eğitimi
      • Braille Alfabesi
      • İşaret Dili
  • Makaleler
  • Etkinlikler
  • İletişim
0
Cuma, 01 Şubat 2019 / ODA Makaleler

Engelli Çocuğa Sahip Aileler ve Yaşam Kaliteleri


Bugün bilindiği üzere toplumun temelini aile oluşturmaktadır. Aileye yeni bir bireyin katılması birçok yenilik ve düzenlemeyi beraberinde getirir. Aile için normal gelişim gösteren bir çocuğa sahip olmak bile çeşitli zorluklar meydana getirirken, doğan çocuğun engelli olması ailenin yaşadığı zorluk düzeyini önemli ölçüde arttırmaktadır.

Aileler çocuklarının engelli olduğunu ilk öğrendiklerinde yaşadıkları duyguları ifade etmekte zorlanırlar. Genellikle bir duygu karmaşası içinde olurlar. Yoğun üzüntü, stres ve kaygı bu duyguların başında gelir. Engelli bir çocuğu olduğunu öğrendikten sonra aileler kabullenme sürecine girer. Bu süreçte çocuğun engel türü ve engelin derecesi önemlidir. Aynı zamanda aileye yakın çevresinin sağladığı psikolojik desteğin de önemi büyüktür.

Engelli bir çocuğa sahip ailelerin, normal çocuğa sahip ailelere göre stres, depresyon ve kaygı düzeyleri daha yüksektir. Aileler için stres yaratan en önemli konuların başında; çocuğun sağlık sorunları, gelecek hakkındaki korkuları, çocuklarının gelişme gösterip göstermeyeceği ve çocuk yetişkin yaşa geldiğinde hayatını bağımsız olarak sürdürüp sürdüremeyeceği gelmektedir.

Ailelerin yaşadığı gelecek kaygıları ve engelli çocuğun getirdiği özel güçlükler nedeniyle yaşam kaliteleri genellikle olumsuz etkilenmektedir. Yaşam kalitesi, bir ailenin birlikte yaşama, aile üyelerinin ihtiyaçlarının karşılanması, aile olarak belirlenen hedeflere ulaşma olarak tanımlanır. Ailenin yaşam kalitesini etkileyen en önemli unsurlar ise, gelir düzeyi, öğrenim durumu, sağlık, ailenin gelir kaynağını sağlayan kişinin çalışma koşulları, çocuğun bakımında aileye destek sağlayan birinin olup olması, dinlenme ve eğlenme faaliyetleridir.

Yapılan birçok araştırmaya göre, engelli çocuğun bakımında aktif rol alan, çocuğun günlük yaşamını düzenlemek adına sürekli çaba içerisinde olan annedir. Bu nedenle, annelerin kaygı ve depresyon düzeylerinin daha yüksek olduğu saptanmıştır. Bunun yanı sıra önemli farklılık göstermese de babaların yaşam kalitesinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir.

Engelli çocuğun bakımına destek olan birinin olup olmaması, ailenin yaşam kalitesini yükselten önemli unsurlardan biridir. Bu kişiler uzman bakıcılar veya ailenin yakın çevresindeki (anneanne, babaanne, dede gibi) kişiler de olabilir

Tüm durumlar değerlendirildiğinde, ailelere yaşam kalitelerini arttırmak için şunlar önerilmektedir:

  • Anneleri, çocuğun bakım sorumluluğundan kısa bir süreliğine de olsa ayırmak ve annenin kendisine zaman ayırmasına fırsat sağlamak.
  • Çocuğun engel durumunun kabullenme sürecinde ve bakımında uzman birinden veya yakın çevredeki kişilerden destek almak.
  • Çocuğun bakım sürecinde stres yaratan olaylar karşısında uygun başa çıkma yöntemlerini öğrenebilmek için psikolojik destek almak.
  • Ebeveynlerin sağlık durumlarının kontrolü için, uyku düzeyine dikkat etmek ve egzersiz yapmalarını sağlamak.
  • Aile eğitimi ve danışmanlığı konularında uzman kişilerden destek almak.
  • Çevrelerinde bulunan özel eğitim kurumları ve kurumların işlevleriyle ilgili detaylı bilgi edinmek.

Damla Albay
İlk Evin Özel Eğitim ve Rehabilitasyon merkezinde Rehber Öğretmen

İLGİNİ ÇEKEBİLİR

Gebze’deki Sınıfını Kendi İmkanlarıyla Bir Hayal Ülkesine Çeviren Mehmet Bilgin
Aşırı koruyucu anne baba tutumu
Çocuklarda Dil Gelişimi

Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

SON MAKALELER

  • Özel Öğrenme Güçlüğüne Sahip Çocuğu Olan Velilere Öneriler

  • Aşırı koruyucu anne baba tutumu

  • Zihinsel Engelliler Eğitiminde Materyal Kullanımının Önemi

  • Brachial Pleksus Lezyonları

  • Serebral Palside Yürüyüş Tipleri

Arama yapın...

Kurumsal

  • Tarihçemiz
  • Marka ve Temel Değerler
  • Yönetim ve İdari Kadro
  • Eğitim Kadrosu
  • Kariyer

Bilgi

  • Makaleler
  • Haberler ve Duyurular
  • Etkinlikler
  • Yardım
  • İletişim

E-posta Aboneliği

İlk Evin üzerinden tüm gelişmeler hakkında anında bilgi almak için e-posta adresinizi bizimle paylaşın.

© 2018
İLK EVİN Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi
Tüm Hakları Saklıdır

ÜST
WhatsApp chat
BİZİ ARAYIN
YOL TARİFİ