Cumartesi, 12 Mart 2022 / Published in Makaleler
Çocuk kitaplarından hikaye okumak, masal anlatmak çocukların zihinsel,duygusal ve sosyal gelişimlerini sağlamanın yanı sıra hayal gücü ve yaratıcılıkbecerileri için çok büyük öneme sahiptir. Çocuk, keşfetmek ve bilmek ister. Bu nedenle sürekli çevresini gözlemleyerek her olaya, nesneye, varlığa dair sorular sormaktadır. Özellikle iki yaşını aşmış çocuklarda “neden” sorusunu daha net gözlemlemekteyiz; çocuğun merak ve keşfetme döneminde
Cuma, 11 Mart 2022 / Published in Makaleler
Çocuklar bebeklik dönemden itibaren öğrenmeyi ilk olarak izleyerek gerçekleştirir. İzleyerek öğrenen bir çocuk gözlemlediklerini fiziksel uygunluğuna bakmaksızın denemek ister. İşte bu nokta da gelişen merak duygusuyla beraber ev kazaları beraberinde gelebilir. Çocuğun merak duygusunu dolayısıyla öğrenmeyi engellemeden nasıl kontrol altına alabilir çocuğunuzu ev kazalarından koruyabilirsiniz. Öğrenmeye ilk adım; MERAK! “Merak duygusu gelişimin sağlıklı olduğunun göstergesidir.”
Cuma, 11 Mart 2022 / Published in Makaleler
Çocuklarda; mahremiyet eğitimi nedir, nasıl verilir, mahremiyet eğitimine kaç yaşında başlanmalıdır vb. sorularla birçok bakımverenin aklında boşluklar ve kaygılar oluşabilmektedir. Hadi beraber yanıtlarını bulmaya çalışalım. Mahremiyete sözlük anlamıyla baktığımız zaman, özel alan, başkalarının duymaması- öğrenmemesi gereken gizli alan olarak karşımıza çıkmakta. Çocuklara gizli ve özel alanlarını öğretmek bakımverenlerinin davranışları ile başlamaktadır. Doğuştan başlaması gerektiğini düşündüğümüz
Cuma, 11 Mart 2022 / Published in Makaleler
Konuşmayan çocuğuna akıllı uslu diyen ebeveynler bu bambaşka bir noktaya işaret ediyor olabilir. Doğuştan gelen ya da yaşamın ilk yıllarında ortaya çıkan karmaşık ve müphem bir rahatsızlık otizm. Bilinen aksine zeka düzeyi ile bir ilişkisi olmadığı gibi otizm tanısı alan çocukların çoğunda değişik derecelerde öğrenme güçlüğü ve zeka geriliği de eşlik edebiliyor. Belirtilerin yoğunluğuna bağlı
Perşembe, 10 Mart 2022 / Published in Makaleler
Bebek doğumundan itibaren, gelişimin neredeyse tamamladığı ergenlik döneminin sonuna kadar, belirli aralıklarla, çocuk sağlığı ve hastalıkları uzmanı tarafından izlenmelidir. İşte bu süreç, Büyüme ve Gelişme Takibi olarak isimlendirilir. Çocuklar yetişkinler ile bazı farklı özelliklere sahiptirler. Çocukların yetişkinlerden en önemli farkı, sürekli büyüyüp gelişmekte olmalarıdır. Bu gelişim süreci, bebek anne karnındayken Kadın Doğum hekimi tarafından takip
Perşembe, 10 Mart 2022 / Published in Makaleler
Dil başlıca iki kısımda incelenir: ALICI DİL ve İFADE EDİCİ DİL Bebekler doğduğunda dil yönünden sadece alıcıdır. Duyduğu sesleri ve konuşanın yüz ifadelerini taklit ederek dilleri gelişir. Zamanla kendilerini ifade etmeye, cümle kurmaya başlarlar. Özellikle yaşamın ilk 4 yılında çocuğa söylenen ninniler, onu güldürerek oynanan sesli oyunlar, hayvan taklitleri, sembolik oyunlar, evcilik oyunları, anlatılan fıkralar,
Perşembe, 10 Mart 2022 / Published in Makaleler
Öğrenme ve Olgunlaşma: Genel olarak olgunlaşma ve öğrenme ile ilgili öğeler çocuğun ilk dil gelişiminde önemli rol oynarlar. Çocuğun dili akıcı bir şekilde kullanılabilir bir hale gelmesi için belirli bir olgunluk düzeyine gelmesi ve nitelikli bir öğrenme sürecinden geçmesi gerekmektedir. Sağlık: Konuşma insan bedenindeki ses organları aracılığı ile seslerin oluşturulup çıkarılması olup larenks ve ses
Çarşamba, 09 Mart 2022 / Published in Makaleler
Çocuklarda en sık karşılaştığımız dil ve konuşma bozukluklarından biri, harf veya harfleri söyleyememe durumu olarak bilinen sesletim bozukluğudur (örneğin köpek yerine töpet arı yerine ayı denilmesi). Terapi edilmediği zamanlarda yetişkinlikte de devam edebildiğini görmekteyiz. Çoğumuz etrafımızda “/r/” veya “/s/-/z/” seslerini (yetişkin olmasına rağmen) söyleyemeyen bireylerle karşılaşmışızdır. Mutlaka kulağımıza “o biraz peltek konuşur” gibi söylemler çalınmıştır.
Çarşamba, 09 Mart 2022 / Published in Makaleler
FOCUSED STİMULATİON – ODANLANMIŞ UYARIM Odaklanmış Uyarım, anlama ve olası dil üretimini kolaylaştırmak için konuşmada bir kelimeyi veya cümleyi defalarca tekrarlamak hedefleri üzerine kurulu olan bir konuşma terapisi yaklaşımıdır. Odaklanmış Uyarım, çocuğun alıcı ve ifade edici dil üretimini kolaylaştırmak için konuşmada bir kelimeyi veya cümleyi defalarca tekrarlayarak çocuğa konuşma girdisi sağlanan bir konuşma terapisi yaklaşımıdır.
Çarşamba, 09 Mart 2022 / Published in Makaleler
EKOLOLİ Genelde, OSB’li konuşabilen çocuklar, anlamı olmayan kelimeler kullanabilir veya bir sohbet içerisinden bağlam dışı konuşmalar sergileyebilir. Örneğin, sayılarla ilgili olmayan bir konuşmanın ortasında bir ile beş arasında saymaya başlayabilir. Veya bir çocuk sürekli duyduğu kelimeleri tekrarlayabilir ki bu duruma ekololi denir. Örneğin, çocuk aynı soruyu sorarak bir soruya cevap verebilir. Gecikmiş ekololi de ise