“Neden gitmek zorundayız? Okul eğlenceli değil!”
Bu sözler, çok eğlenceli olacağı söylenip hiçbir heyecanı bulunmayan bir yer olarak gördüğü okula neden gitmesi gerektiğini soran bir birinci sınıf öğrencisinin sözleri. Eğer farklı bir şekilde söyleyebilseydi, yani “Sadece altı yaşındayım, eğlenmeyi seviyorum ama okul eğlenceli değil ve gördüğüm kadarıyla yıllar geçtikçe de kötü olacak.” şeklinde de olabilirdi.
Öğretmenlerin komedyenler ya da eğlence sektöründeki insanlar arasından seçilmediğini, bu şekilde eğitilmediğini biliyoruz. Ancak yine biliyoruz ki pozitif ortam ve eğlencenin, bilgiyi akılda tutma ve günlük olaylarda kullanma ile olumlu bir ilişkisi vardır. (Testler dâhil)
Günümüzdeki bütçesel sıkıntıları, öğretmenlerden artan beklentiyi ve öğrencilerin ilgisi için yapılan yarışı düşünürsek, mizah – eğitim biliminin bir parçasıyken – herkese fayda sağlar. Mizah, kalp ve beynin eğlenceli birleşme noktasında öğrenme bağlantısı kurar. En önemlisi de, keyif ve takdir algısını ortama getirir ve öğrencilerin birbiriyle ve öğretmenlerle paylaştığı ortak, pozitif duygusal bir deneyim yaratır.
Kullanılabilecek Mizah Stratejileri
Bir eğitimci olarak keyifli ve eğlenceli konuşmada her zaman çok iyi olmadığını düşünen bir insansanız bile sınıftaki kara bulutları dağıtmak için yapabileceğiniz şeyler vardır. Sadece unutmayın, hepsinden öte, gizli alay ve iğnelemenin okulda yeri yoktur. Sadece “zarar vermeyen” mizah kabul edilebilir.
- Kendine gül – yanlış veya sersemce bir şey yaptığında bundan bahset.
- Testlere, ödevlere ya da sınıf içi etkinliklere mizahi ögeler ekle.
- Odanın bir köşesinde duyuru panosu bulundur, komik olduğunu düşündüğün alıntıları ve resimleri kaydet ve as, hatta aynısını öğrencilerin de yapması için teşvik et.
- Karikatür dosyası tut, bunları öğrencilerin görebileceği bir yerde birkaç günlük dönüşümlü bir şekilde göster.
- Örneğin “Espri cuması” düzenle, öğrencilerden diğerleriyle paylaşabilecekleri (tabii ki önceden kontrol ettiğin) şaka ve esprileri anlatmak için getirmelerini iste.
- Öğrencilere arada sırada mizah ögeli yazılı ödevler ver – bu, komik olanın ne olduğu, neden farklı insanların farklı şeyleri komik bulduğu gibi konularda fikir tartışma panelleri (söyleşiler) başlatacaktır.
- Komik şapka, farklı çorap ya da komik giyinme günü düzenle.
- Konuşma balonları boş karikatürleri doldurmalarını isteyerek yaratıcı ve eğlenceli düşünme alıştırmaları yapmalarını sağla – bireysel, grup halinde ya da eşler şeklinde olabilir.
- Öğrencilerden komik olduğunu düşündükleri kitaplar getirmelerini iste. Kitabı neden komik bulduklarını sor ve kitaptan örnekler vermelerini iste.
Okullara eğlenceyi ekleyelim. Kahkahalara boğulmaya ihtiyacımız yok, gülümsemeler ve küçük gülüşmeler yeterli olacaktır. Bizim, yani eğitimcilerin, eğlenmeyi ve mizahı daha ciddiye almamızın zamanı geldi.
Çeviren: Ayşegül Kılıç /ilkevin.com.tr
Kaynak: Edutopia