Öğrenme güçlüğü; zihinsel bir problem olmadığı halde okuma, yazma, dinleme, konuşma, matematik, akıl yürütme gibi alanlarda zorluk yaşamak olarak açıklanabilir. Öğrenme güçlüğünün nedeni kesin olarak bilinmemekle birlikte genetik faktörler, çevre, beyin yapısındaki farklılıklar olası nedenler arasında gösterilebilir. Öğrenme güçlüğü sadece çocuklarda değil aynı zamanda yetişkinlerde de görülebilmektedir.
Amerikan Psikiyatri Birliği tarafından yayınlanmış, mental bozuklukların tanılanması konusunda psikolog-psikiyatristlerin kullandığı ana kaynak olan DSM-V (2013) te ‘’özgül öğrenme bozukluğu ‘’ 3 başlık altında incelenmektedir.
- 1. Disleksi (Okuma güçlüğü )
- 2. Disgrafi (Yazılı anlatımda güçlük)
- 3. Diskalkuli (Sayısal/matematiköğrenmede güçlük)
DSM-V’e göre Özgül Öğrenme Güçlüğü tanı kriterleri
En az 6 aydır süren aşağıdaki belirtilerden en az birinin varlığı ile öğrenme ve okul becerilerini kullanmada güçlük görülmektedir.
- Sözcük okumanın yanlış ya da yavaş ve çok çaba gerektiriyor olması
- Okumanın anlamını anlama güçlüğü
- Harf söyleme/yazma güçlükleri
- Yazılı anlatım güçlükleri
- Sayı algısı sayı gerçekleri ya da hesaplama güçlükleri
- Sayısal akıl yürütme güçlükleri
Bu belirtileri gösteren çocuklarda değerlendirme süreci çok önemlidir.
Değerlendirme sürecinde çocuğun eksik olduğu alanlar tespit edilip ihtiyaçları doğrultusunda özel eğitim planı belirlenir. Çocuğa değerlendirme sonrasında özel eğitim, psikolojik danışmanlık, ergoterapi, dil konuşma terapisi, oyun terapisi gibi eğitsel programlar uygulanmalıdır. Bu eğitsel programlar uygulanmadan çocuk kendi haline bırakıldığında yetersizlik artarak devam edebilir. Özel öğrenme güçlüğü kendi kendine geçebilecek bir durum değildir.
Kaynak: Disem Disleksi Eğitim Merkezi Websitesi, 2022 *