Zihinsel engelli bireylerle okuma yazma çalışmalarına başlamadan önce yazmaya hazırlık çalışmalarını tamamlamamız gerekir. Ancak öğrencimiz bu şekilde okuma-yazma çalışmalarına hazır duruma gelmiş olur. Aşağıda yazılı modül ve kazanımlar okuma-yazma çalışmalarının ön koşulu olarak kabul edilir.
El Becerileri Ve El Göz Koordinasyonu Modülü
Modülün amacı el becerilerini ve el göz koordinasyonunu geliştirebilmektir.
Kazanımlar
- Makasla basit şekilleri keser.
- Nesneleri üst üste dizer.
- Nesneleri yan yana dizer.
- Çubukları delikli tahtaya takar.
- Kâğıt katlar.
- Ayakkabı bağcığı bağlar.
- Fermuar açar.
- Fermuar kapatır.
- Musluk açar.
- Musluk kapatır.
- Düğmeleri ilikler.
- Düğmeleri açar.
- Yoğurma maddeleri ile basit ürün elde eder.
- Parça -bütün ilişkisi kurar.
- Top atar.
Modülün İçeriği
- Makasla kesme
- Nesneleri dizme ve takma
- Kâğıt katlama
- Giysi aksesuarlarının kullanımı (Ayakkabı bağcığı bağlama, fermuar açma-kapatma, düğme ilikleme-açma)
- Yoğurma maddeleri ile çalışma
- Parça-bütün ilişkisi
Tutma Ve Bırakma Modülü
Modülün amacı nesneleri tutma ve bırakma becerilerini geliştirebilmektir.
Kazanımlar
- Nesneye eliyle uzanır.
- Nesneyi bir elinden diğer eline geçirir.
- El bileğini yukarı kaldırarak orta pozisyonda nesneyi tutar.
- Dirsek bükülü ve düz iken nesneyi tutar ve bırakır.
- Farklı omuz yüksekliklerinde nesneyi tutar ve bırakır.
- Avuç içinin yukarı veya aşağı doğru dönük olduğu pozisyonlarda nesneyi tutar ve bırakır.
- Farklı tutma tipleri ile nesneleri tutar.
- Nesneleri yeterli kuvvetle tutar ve istemli bırakır.
- Nesneleri uygun temas alanlarıyla tutar.
Modülün İçeriği
- Nesnelere uzanma
- Nesneleri tutma
- El Bileğini Hafifçe Yukarı Kaldırarak Tutma
- Dirsek Bükülü ve Düz Olarak Tutma
- Farklı Omuz Yüksekliklerinde Tutma
- Avuç İçinin Yukarı ve Aşağı Dönük Olduğu Pozisyonda Tutma
- Farklı Ağırlıklardaki Nesneleri Kullanarak Tutma
- Uygun Temas Alanlarını Kullanarak Tutma
- Vücut Düzgünlüğünü Koruyarak Tutma
- Farklı tutma tipleri ile çalışma
- Nesneyi bir elden diğer ele geçirme
Çizim Becerileri Modülü
Modülün amacı çizim becerilerini geliştirebilmektir.
Kazanımlar
- Kalemi uygun şekilde tutar.
- Rastgele karalama yapar.
- Temel çizgileri çizer.
- Çizilen basit geometrik şekilleri kopya eder.
- Eksik resmi tamamlar.
- Sınırlı alanları boyar.
- Kesik çizgilerle verilen şekli tamamlar.
- Farklı kol açılarında boyama yapar.
- İki ve üç boyutlu çizimleri boyar.
- İki ve üç boyutlu çizimleri yapar.
Modülün İçeriği
- Kalem tutma
- Çizgi çalışmaları
- Rastgele Karalama
- Dikey, Yatay, Eğik Çizgiler
- Kesik Çizgiler
- Geometrik Şekiller
- İki ve Üç Boyutlu Çizim
- Boyama çalışmaları
- Sınırlı Alanları boyama.
- İki ve Üç Boyutlu Şekilleri Boyama
Türkçe Modülü
Modülün amacı Türkçeyi doğru kullanma becerisini kazanabilmektir.
Kazanımlar
- Sözel yönergelere uyar.
- Sözcükleri doğru kullanır.
- Görsel uyaran verildiğinde tepki verir.
- İşitsel uyaran verildiğinde tepki verir.
- El, parmak çalışmalarında kas kuvveti ve koordinasyonunu sağlar.
- El, göz koordinasyonu sağlar.
- El, parmak çalışmalarında kas kuvveti ve koordinasyonunu geliştirici taklidî hareketler yapar.
- Yazıda kullanılan araç-gereçleri tanır.
- Yazı araç-gereçlerini kullanır.
- Yazı araç-gereçlerini temiz ve düzenli kullanmaya özen gösterir.
- Temel çizgiler çizer.
Modülün İçeriği
- Algı çalışmaları (sözel yönergeler, görsel algı ve işitsel algı)
- İlk okuma yazmaya hazırlık (el- göz koordinasyonu, yazı araç gereçleri, temel çizgi çalışmaları)
Sadi Bağçıvan
Zihinsel Engelliler Sınıf Öğretmeni
İlk Evin Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi