Pecs Yöntemi, özellikle otizmli çocukların eğitiminde kullanılan alternatif iletişim becerileri yöntemlerinden biridir. Bu yöntem, konuşamayan ya da konuşmayı işlevsel olarak kullanamayan birçok otizmli öğrencide kullanılabilir. Öğrenciye istediği bir nesneyi ya da etkinliği elde etmek için, o nesnenin ya da etkinliğin resmini karşısındakine vermesi öğretilerek başlanır. PECS’de amaç; konuşamayan ya da kısıtlı kelimesi olan çocukların iletişimi başlatması, isteklerini resim kullanarak belirtmesi ve iletişim becerilerinin arttırılmasıdır.
Bu yöntem özel eğitimde resimli kartlarla çok sık kullanılan bir yöntem olmasına karşın isim olarak pek bilinmeyen bir yöntemdir. Bu yöntem 6 evreden oluşmaktadır:
Evre 1: İletişim girişiminde bulunmak öğretilir. Çocuk masada duran resimli kartı öğretmenine vererek pekiştirece ulaşır.
Evre 2: İletişimi; farklı ortamlarda, farklı kişilerde ve farklı pekiştireçlerle gerçekleştirmek öğretilir. Çocuk, dosyasında bulunan resimli kartı uygulamacıya verir ve pekiştirece ulaşır.
Evre 3: Birden fazla resimli kart arasından seçim yapmak öğretilir. Çocuk birden fazla resimli kart arasından istediği pekiştirecin kartını seçip uygulamacıya verir.
Evre 4: Resimli kartlarla cümle kurmak öğretilir. Çocuk iki ya da daha fazla kartı yan yana koyarak kartlar üzerinden cümle kurar.
Evre 5: Ne istiyorsun sorusuna yanıt verebilmek öğrencinin isteğini bildirmesi açısından önemlidir. Bu amaçla birçok resimli kart kullanılarak öğrenciye istediği şey sorulur ve öğrenci kartı göstererek adını söyler ve pekiştirecine ulaşır.
Evre 6: Nesne ve etkinliklerle ilgili görüş bildirmek öğretilir. Çoklu resimli kartlar çocuğa sunulur ve gösterilen resimli kart üzerinden farklı sorular sorularak cümle kurması amaçlanır.
Bu yöntem eğitim sürecinde aşamalı olarak; iletişim başlatma, istenilen nesne resmini bulup öğretmenine verme, birden fazla resimli kart arasından seçim yapma ve istenileni verme, resimli kartlarla cümle kurmayı öğrenme ve resimli kartlar üzerinden ‘soru cevap yapabilme’ aşamalarını sistematik olarak ele alıp öğrencide aktif konuşmayı başlatmayı hedeflemektedir.
Merkezimizde otizmli çocuklara yönelik PECS yöntemi uygulanmaktadır. PECS’de her çocuk değerlendirildikten sonra çocuğa uygulanacak eğitim programı oluşturularak eğitim planı çizilmektedir. PECS yöntemi, ABA terapisi ile birlikte de uygulanabilmektedir. PECS yöntemi, merkezimizde dil ve konuşma terapisi seansları ile de desteklenmektedir. Böylece çocukların konuşma ve sözel iletişim becerilerinin arttırılması hedeflenmektedir. Bu çerçevede hem PECS yöntemi hem de dil ve konuşma terapisi çalışmaları aynı çatı altında bir arada yürütülmektedir.
Özel Eğitim Öğretmeni
Ceyda Yenipınar