Tüm çocukların oyun yoluyla doğal bir şekilde öğrendiği bilinmektedir. Oyun, nesne ya da insanların katılımı ile doğal yollarla meydana gelmektedir.
Nesnelere bakmaya, onları manipüle etmeye ve onlarla oynamaya meraklı olan çocuklar için oyun becerileri özellikle önemlidir. Oyun, erken çocukluk programlarında kullanılmaktadır ve çocukların düşünmelerini, motivasyonlarını ve sosyal – duygusal gelişimini harekete geçirdiğinden dolayı oldukça önemlidir. (Frey & Kaiser, 2011)
Özel gereksinimli çocukların çoğu ise, oyun sırasında etkileşime girmek yerine zamanlarını diğer çocukları gözlemleyerek harcama eğilimindedir. Özel gereksinimli çocuklar için “oyun” daha az yaratıcılık içermektedir ve genellikle bu çocuklarda yalnız ve işlevsel oyun daha sık gözlemlenmektedir. (Örn. Oyuncak bir arabanın sürülmesi ya da oyuncak bir fincandan bir şey içilmesi işlevsel oyunun örnekleri arasındadır.) Nesne tasarlandığı gibi kullanılır.
Bu tip oyun daha az karmaşıktır ve bu oyunda düşünme ve problem çözmenin daha yüksek seviyesi olan canlandırma, daha az gerçekleşmektedir.
Sembolik veya hayali oyun (Örn. mutfakta yemek yapmak ve yemeği aile üyelerine yedirmek) çocukların soyut düşünmelerine, dil ve karar verme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olur. Yapılan çalışmalarda özel gereksinimli çocukların daha az aktif ve çevrelerine karşı daha az meraklı olma eğilimleri olduğu kanıtlanmıştır. Bu yüzden özel çocuklara nasıl oyun oynayacağını öğretmek büyük önem taşımaktadır.
Çocuklara oyuncak sağlayarak, oyuncak seçmelerine izin vererek ya da özel gereksinimli olan ya da olmayan diğer çocuklarla oynamalarını teşvik ederek bir çok olumlu sosyal beceri kazandırabiliriz. Oyun yoluyla çocukların bir araya getirilmesi, birbiriyle olan etkileşimini geliştirir ve iletişimi teşvik eder. (Casey , 2008)
Grup blok oyunlarının yanı sıra, kıyafet giydirme, kuklalarla oynama, temizlik köşesi ve bloklar sağlanarak üst düzey sosyal oyun teşvik edilebilir.
Nitelikli öğrenme ortamı sağlayan oyun oynama becerisi sayesinde çocuklara gelişimsel olarak uygun öğrenme deneyimleri sağlanabilir.
(Lifter vd., 2011)