Özel gereksinimli bireyler, eğitim ve öğretim hayatları boyunca her çocuğun/bireyin ihtiyaç duyduğu gibi iş birliği ve düzenli, sistemli bir şekilde ilerleyip eğitim görmelidirler. İş birliğinin önemi, özel gereksinimli bireyler için büyüktür. Bu çerçevede sistemi ve düzeni tamamlayan en önemli etken ailedir. Aile özel gereksinimli bireyin eğitim hayatı boyunca özel eğitim öğretmeni ile birlikte ilerlemelidir. Peki, neden bireyin eğitiminde aile katılımı bu kadar önemlidir?
Öncelikli olarak bireyin eğitim gördüğü ortamında sergilediği tüm davranışları (olumlu/olumsuz) gösterebileceği tek yer sosyal hayatıdır. Sosyal yaşantısında bireye müdahale edebilecek tek kişi(ler) aile bireyleridir. Özel gereksinimli bireyin eğitimcisi tarafından öğrendiği tüm bilgi ve davranışlar ancak kendi sosyal ortamında pekiştirilirse kalıcı olabilir. Bu noktada sosyal yaşantıda müdahale gücünün ve kontrolün tek sahibi ailedir. Aile iş birliği içerisinde ve katılımcı olmaya hazır olduğunda, bireye karşı göstermesi gereken duruşu, var olan problemlerin nasıl söndürülebileceği ya da doğru olan bir davranışın devamlılığını en sağlıklı şekilde nasıl sağlayacağını özel eğitim öğretmeninden aldığı bilgiler doğrultusunda gerçekleştirebilir.
Eğitimcinin uyguladığı yöntem ve teknikleri ailesinin bilmesi önemlidir. Verilen bilgiler doğrultusunda, ailenin doğru davranış ve tutumuyla özel gereksinimli bireyin hem eğitim hayatı hem de sosyal yaşantısı düzene girerek uygun davranışlar pekiştirilip ailenin kararlı tutumuyla, düzeltilmek ve devamının gelmesi istenen davranışlar (durumlar) kalıcı hale getirilir.
Unutmayalım; özel gereksinimli bireylerin eğitiminde aile katılımı ve iş birliği, bireyin gelişim göstermesinde önemli rol oynar.
Buğse Kılıç
İlk Evin, Zihinsel Engelliler Birimi