Çocuklarda yeni bir motor becerinin öğrenilmesi bol tekrar sonucu performansın gelişmesi ile başarılır. Başlangıç öğrenme fazında dikkat gereksinimleri çok yüksek düzeyde iken, beceri otomatikleşmeye başladığında; performans plato seviyesine ulaşır ve dikkat gereksinimi azalmaya başlar. Bir motor görev aynı anda başka ek görevle beraber yapılıyorsa, öğrenme aşamasında motor performansta bozulma ile sonuçlanır. Motor görev otomatikleştiği andan itibaren bu karmaşa azalır ya da kaybolur.
Günlük yaşam aktivitelerimizin büyük bir kısmına çift ya da çoklu görevlerin eşlik etmesiyle, çoklu görev performansının değerlendirilmesi ve geliştirilmesi, rehabilitasyon programlarına dahil edilerek yaygınlaştırılması önerilmektedir.
SP’li çocuklarda yapılan pratikle birlikte görevler otomatik hale geçer ve dikkat gereksinimi azalır, ikinci görev işleyişi için daha fazla uygun kaynak kalır. Bol tekrar ile yaşanan karmaşa ve etkilenim azaltılabilir. Örneğin; emekleyen çocuklarda farklı yönlere kol uzanımları, yerden obje alıp emekleme gibi veya yürürken tepsi üzerinde bardak taşıma, top atıp tutma vs. çift görev olarak pratiklere eklenebilir.
Sonuç olarak rehabilitasyon programına eklenen çift görev temelli eğitim çocukların yürüme hızı, denge-koordinasyonu ve mobilitesinde anlamlı bir iyileşme sağlamaktadır. Çift görev performansının değerlendirilmesi ve tedavisi SP’li çocukların rehabilitasyon programına mutlaka eklenmeli ve düzenli olarak pratikler uygulanmalı ve farklılaştırılmalıdır.
Havva Nur Karataş
Fizyoterapist
Kaynakça:
- Serebral Palsi’de Fizyoterapi (Ayşe Karaduman)
- Fizyoterapi Seminerleri E-Kitap (2014-2015 Bahar Dönemi)