Serebral Palsi’li çocuklarda yürüme fonksiyonunu geliştirmek ve yürüyüş bozukluklarını azaltmak amacıyla son yıllarda “treadmil” üzerinde yürüme eğitimi yapılmaktadır. Motor öğrenme teorisine dayanan bu uygulama ile spinal düzeydeki sinir hücresi bağlantılarını aktive etmek amaçlanmaktadır. Son yıllarda birçok omurgalıda istemli, kontrol edilmeyen, periferal duyu girdisi olmaksızın aktive olabilen ve ritmik hareketlerden sorumlu sinir hücresi bağlantıları tanımlanmış olup, bunlara santral patern jenaratörleri (CPGs) adı verilmektedir. Bu bağlantılardan medulla spinaliste bulunanların fonksiyonel lokomasyondan sorumlu olduğu düşünülmektedir.
Adım atmanın, yavaş hareket eden ve hızı kontrol edilebilen bir yüzey üzerinde aktif, tekrarlı ve fonksiyon odaklı çalıştırılması ile daha normal bir yürüme paterni kazandırılabileceği belirtilmektedir.
Treadmil üzerinde bir süspansiyon sistemi bulunmakta ve çocuğun vücut ağırlığı bu sistemle kısmen desteklenmektedir. Bu sırada fizyoterapist çocuğun ihtiyacı doğrultusunda alt ekstremite hareketlerine elleriyle yön verir. Önceleri ambulasyon (yürüme) becerisi olan çocuklarda yürüyüşü geliştirmek amacıyla kullanılan bu sistem, daha sonra yürüme potansiyeli olmayan ve hiç yürüme deneyimine sahip olmayan çocuklarda da lokomotor hareketlerin algılanmasını sağlamak amacıyla kullanılmaya başlanmıştır.
Esra Yangel
Fizyoterapist